We hebben voor onze klanten een systeem ontwikkeld waarmee je op allerlei manieren samen kunt werken met andere partijen aan websites. Door een aantal rollen te onderscheiden, is het mogelijk om de taken goed te verdelen en te voorkomen dat eindklanten te veel kunnen doen of dat het eigendom van een domeinnaam op een verkeerde naam staat. In dit artikel leggen we uit welke rollen we onderscheiden en wat logische instellingen zijn voor Partners van Byte.

Welke rollen zijn er allemaal?

Byte onderscheidt drie rollen per domeinnaam/hostingpakket; Registrant, Contractant en Technisch Beheerder. Een klantnummer kan voor verschillende domeinnamen verschillende rollen hebben.

Registrant

De Registrant is de juridisch eigenaar van de domeinnaam. In SIDN-termen de Houder. De Registrant kan wel inloggen op het Service Panel, maar kan daar enkel Statistieken bekijken en E-mailinstellingen (mailboxen, autoresponder) wijzigen.

Contractant

De Contractant is degene die het pakket bij Byte betaalt. De partij die de offerte en de facturen ontvangt. De Contractant bepaalt wie de Technisch Beheerder is. De Contractant kan ook de instellingen voor de domeinnaam aanpassen.

Technisch Beheerder

De Technisch Beheerder kan alle instellingen doen. Hij krijgt dit recht van de Contractant. De Technisch Beheerder is de enige die met zijn klantwachtwoord FTP en SSH kan gebruiken.

Hoe stel ik de rollen juist in?

Standaard voor Partners zijn de volgende instellingen:

Registrant:

Dit is de eindklant (eigenaar van het domein). Voor elke eindklant maak je een nieuw klantaccount aan op het Service Panel (of laat het ze zelf doen middel deze link: http://service.byte.nl/newcustomer/). Stel graag het e-mailadres van de eindklant in. Zo geef je je eindklant toegang tot hun Service Panel en kunnen ze eventueel zelf e-mailinstellingen wijzigen en statistieken bekijken. De eindklant is zo ook eigenaar van de domeinnaam.

Contractant:

Dat ben je als Partner van Byte vaak zelf. Zo heb je de controle over de facturen en over de accounts, je kunt immers de Technisch Beheerder aanstellen.

Technisch Beheerder:

In beginsel bent je dat altijd zelf. Maar je kunt als Contractant dit recht wel tijdelijk aan een collega geven (die werk aan de site doet) of aan de eindklant zelf (die bepaalde dingen aan de site doet). Degene met het Technisch Beheer kan eenvoudig FTP-en en inloggen op SSH met zijn/haar klantwachtwoord. De Contractant kan altijd het Technisch Beheer weer naar zich terugtrekken via het Service Panel.

Additionele mogelijkheden om taken te verdelen

Losse FTP accounts

De Contractant en Technisch Beheerder kunnen additionele FTP-accounts aanmaken naast de hoofd-FTP-inlog. Met deze FTP-accounts kun je één persoon FTP toegang geven tot één map (en de onderliggende mappen).

Toepassing:Gebruik dit bijvoorbeeld om een derde partij de site of onderdelen te laten uploaden en bijhouden.Gebruik dit om de klant afbeeldingen of PDF’s te laten uploaden voor de website.

Losse databases en database-users

De Contractant en Technisch Beheerder kunnen additionele databases en databasegebruikers aanmaken op het Service Panel.

Toepassing:Gebruik dit om de data van de klant gescheiden te houden van de data van je CMS of applicatie.

FAQ

Hoe verander ik de rol Contractant van mijzelf naar mijn eindklant?

Je kunt deze rol via een overdracht door middel van het Service Panel wijzigen. Webprofessionals willen meestal de controle over de code van de website houden en bij een overdracht van de rol van Contractant start er ook een nieuw contracttermijn, dus dit raden we niet aan. Mocht het toch nodig zijn, houdt er dan rekening mee dat er een nieuw contracttermijn start en je eindklant dus een factuur ontvangt. Op de pagina Service Panel Rollen wordt uitgelegd hoe je rollen kunt overdragen.

Hoe kan ik de Registrant wijzigen naar mijn eindklant?

De Registrant is juridisch eigenaar van de domeinnaam en kan deze verhuizen. Als je al Partner de rol van Registrant hebt, kun je deze overdragen naar je eindklant middels het Service Panel. Op de pagina Service Panel Rollen wordt uitgelegd hoe je rollen kunt overdragen.

Hoe maak ik een extra klant/klantnummer aan?

Je kunt op service.byte.nl eenvoudig een nieuwe klant/klantnummer aanmaken, bijvoorbeeld voor een collega-webprofessional. Vanuit het Service Panel kun je rollen overdragen naar het nieuwe klantnummer. Op de pagina Service Panel Rollen wordt uitgelegd hoe je rollen kunt overdragen.

Kan ik iemand tijdelijk Technisch Beheerder maken?

Dat kan! Alleen de Contractant kan iemand Technisch Beheerder maken. Zorg dat de persoon/partij een klantnummer bij Byte heeft en wijs vanuit service.byte.nl voor de juiste domeinnamen het Technisch Beheer toe aan het nieuwe klantnummer. Op de pagina Service Panel Rollen wordt uitgelegd hoe je rollen kunt overdragen. Je kunt het na afloop van de werkzaamheden weer terugzetten.

Wat staat er los van het rollensysteem van Byte?

• Het is mogelijk om mensen met .htaccess toegang te geven tot bepaalde delen van de site, dit staat los van de rollen Registrant, Contractant en Technisch beheerder.
• CMS-systemen (Joomla, Magento, WordPress) hebben vaak een Administrator, dit staat (natuurlijk) los van de rollen bij Byte.
• Allerhande applicatiegebaseerde logins (backend logins).

Meer over de rollen en rechten daarvan kun je lezen op Service Panel Rollen

01