In dit artikel wordt een inleiding gegeven in de wereld der zoekmachines. Zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google, houden een grote database van referenties naar informatie bij. Deze databases zijn te raadplegen voor iedereen met toegang tot het internet. Maar hoe werken deze zoekmachines nu werkelijk? En nog een belangrijkere vraag, hoe zorg je ervoor dat je website zo goed mogelijk uit de verf komt in de zoekresultaten?

In dit artikel geven we een inzicht in hoe een zoekmachine werkt, en hoe je gebruik kunt maken van de verschillende tips & tricks om je eigen website zo goed mogelijk te laten ‘scoren’ in de zoekresultaten.

WebCEO

Heb je een Optimize of MCU pakket? Dan kun je gebruik maken van WebCEO. Deze professionele tool helpt bij het optimaliseren van je website door exact aan te geven waar deze nog verbeterd kan worden. Heb je een Optimize of MCU pakket en maak je nog geen gebruik van deze tool? Ga dan snel naar je Service Panel om het te activeren. Kijk ook voor meer informatie bij de artikelen WebCEO en WebCEO – FAQ.

De wereld der zoekmachines

In zoekmachineland zijn er verschillende mogelijkheden. Zo is er als grootste en meest bekende natuurlijk Google, maar ook bijvoorbeeld Yahoo en de zoekmachine van Hotmail Bing. Deze zoekmachines hebben allen één ding gemeen; ze indexeren het wereld wijde web. Dit betekent dat zij allen het wereld wijde web afgaan op zoek naar informatie, welke zij ontsluiten door middel van keywords (sleutelwoorden). Een gebruiker van een zoekmachine vult één of meerdere keywords in en de zoekmachine zoekt daarbij de meest relevante informatie op.

Hoe werkt een zoekmachine?

Nu is natuurlijk de vraag: op welke manier indexeert de zoekmachine de inhoud van jouw website? Zoekmachines gaan het internet af met behulp van zogenoemde spiders. Een spider is een robot die de verschillende pagina’s op je website af gaat en opslaat in zijn geheugen. Daarna wordt deze informatie ter beschikking gesteld in de zoekresultaten. De frequentie waarmee de spider een bezoek brengt aan je site hangt helemaal af van de inhoud en populariteit van je website.

Aan de basis van de werkwijze van zoekmachines ligt dat zij hun gebruikers zo goed mogelijk van dienst willen zijn. Websites waar de bezoekers en dus zoekmachine positief over is (kwalitatief, gebruiksvriendelijk, inhoudelijk), zullen hoger in de zoekresultaten verschijnen. Waar zoekmachines naar kijken kun je eigenlijk opdelen in 3 pijlers:

  • Techniek
  • Content
  • Authoriteit

Techniek

Waar het een zoekmachine om draait is dat de achterkant van een website simpel leesbaar is, en dat bezoekers gemakkelijk de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Met andere woorden: is de site makkelijk navigeerbaar?

Zorg voor heldere structuur

  • Een website is met behulp van een boomstructuur uit te tekenen. Belangrijkste pagina’s staan bovenaan en minder belangrijke verder naar beneden. Pagina’s die bovenin staan, worden ook door zoekmachines herkend als het meest belangrijk.
  • Zorg dat er een sitemap geupload is, zodat voor een zoekmachine de structuur helder is.
  • Zorg voor een schone code.
  • Voorkom dode linkjes. Probeer een dode URL door te verwijzen naar een andere URL. Mensen vinden het vervelend om op een foutmelding te komen, en zoekmachines dus ook.

Is je website niet traag?

Bezoekers vinden niets vervelender dan een langzame website. Zo ook een zoekmachine. Probeer dus de pagina’s zoveel mogelijk te optimaliseren. Handige tooltjes om dit te checken zijn YSlow en Google Pagespeed.

Gebruik schone URL’s

Je hebt op je website ongetwijfeld meer dan één pagina met allemaal een eigen URL. Als je gebruik maakt van een CMS als bijvoorbeeld Joomla zal dit er standaard uitzien als
”http://www.jedomeinnaam.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1”. Zoekmachines zien dergelijke URL’s liever niet, omdat er allemaal ‘vreemde’ tekens in staan. Het biedt immers bezoekers geen enkele informatie over wat er op die pagina te vinden is. Je website met een dergelijke URL zal lager in de zoekresultaten verschijnen. Zoekmachines zien graag de meta-data terug in de URL’s. Zo krijgt een bezoeker direct een duidelijk beeld van de inhoud van een pagina. Voor Joomla hebben we dit onderwerp uitgewerkt op de pagina Search Engine Friendly (SEF) URL’s – Joomla.

Content

Is jouw site de moeite waard om te lezen?

Zorg voor unieke, kwalitatieve en originele inhoud op je pagina’s. Vermijd dubbele content extern (tekst kopiëren van een andere site), maar zeker ook intern. Als de inhoud van verschillende pagina’s sterk op elkaar lijkt, dan is het voor robots lastig te bepalen welke pagina het belangrijkst is. Voorkom dus te allen tijde dat je dubbele content hebt staan binnen je site.

Bepaal de voor jouw site belangrijke keywords

Bepaal voor jezelf de belangrijkste zoektermen waarop jij gevonden wilt worden in de zoekmachines. Belangrijk is dat je er hierbij rekening mee houdt dat dit termen zijn die jouw doelgroep ook gebruikt bij het zoeken.
Zorg er dan voor dat deze zoektermen regelmatig voorkomen op jouw site. Je kunt de volgende focuspunten aanhouden:

  • Paginatitel – De titel verschijnt als kopje in de zoekresultaten en in de balk van de browser. De titel dient de zoekterm te bevatten en duidelijk te maken waar de pagina over gaat.
  • Headers – In de code dient hiervoor een h1 te worden gebruikt. Net als de titel dient de h1 header de zoekterm te bevatten. Ook andere headers (h2 t/m h6) versterken de focus.
  • Metadescription – Heeft vrijwel geen SEO waarde, maar is wel belangrijk omdat dit de tekst is die in de zoekresultaten verschijnt. Een goede en duidelijke tekst kan meer bezoekers naar jouw pagina trekken. Iedere pagina dient via de description metatag een unieke korte omschrijving (max. 80 tekens) te krijgen met daarin sowieso de hoofdterm.

In de ideale situatie heeft iedere belangrijke zoekterm een eigen pagina. De zoekterm moet vaker worden herhaald dan minder belangrijke termen. Maar let op: je site moet wel de moeite waard blijven om te lezen, dus schrijf natuurlijke teksten met voldoende gerelateerde woorden. Een handige tool om dit per pagina te controleren is Ranks.

Authoriteit

Wanneer er veel vanuit andere sites verwezen (dmv linkjes) wordt naar jouw site, dan concluderen zoekmachines hieruit dat jouw site de moeite waard is. Je zult dus hoger in de zoekmachines verschijnen. Zorg er dus voor dat je incoming links naar voor jou belangrijke pagina’s vanaf externe sites hebt. Zorg er wel voor dat dit hooggewaardeerde sites zijn. Een link op startpagina.nl of een site waar je links kunt kopen zal je niet veel opleveren.

Wil je dus een belangrijke pagina meer waarde meegeven? Zorg dan voor waardevolle inkomende links. Dit geldt ook intern. Zorg er bij voorkeur voor dat de linktekst de belangrijkste zoekterm bevat, een term waarmee je iets zegt over de inhoud van de pagina zodat je de zoekmachine extra informatie geeft over die pagina.
Bijvoorbeeld:

  1. Meer over Magento optimalisaties leest u hier.
  2. Meer over Magento optimalisaties leest u op de website van Byte Internet.
  3. Meer informatie vindt u op de pagina Magento optimalisaties.

De laatste optie is in dit geval de beste optie.

SEO bij verschillende CMS’en

Vergelijking van open source CMS-sen en hun SEO-vriendelijkheid.

21