In dit artikel leggen we de verschillende Service Panel rollen uit, wat de rechten zijn en hoe je deze rollen kunt wijzigen.

Het Service Panel werkt met een centrale login, waarmee professionele gebruikers gemakkelijk meerdere domeinnamen kunnen beheren. Wanneer er meerdere partijen gemoeid zijn bij de rolverdeling van een domeinnaam/pakket, wordt deze onder verschillende klantaccounts ondergebracht. Zo kun je je webdesigner/bouwer Technisch Beheerder maken. Je webbouwer heeft dan toegang tot FTP en SSH (het Personal Hosting pakket biedt alleen FTP aan).

De verschillende rollen

We werken dus met verschillende rollen per pakket. Dit vanwege juridische redenen, maar ook om het makkelijker te maken je webbouwer toegang te geven als je zelf niet zo technisch bent. Dit hebben we in de administratie verwerkt met behulp van drie soorten klantrelaties/rollen die hieronder worden uitgelegd:

Registrant (Eigenaar, Houder) (R)

De Registrant is de juridisch eigenaar van de domeinnaam (indien het domein via Byte is geregistreerd), oftewel de Houder (volgens SIDN-termen). De Registrant kan wel inloggen op het Service Panel, maar heeft enkel toegang tot het bekijken van de statistieken en kan wijzigingen aan de e-mailinstellingen aanbrengen. Je kunt dus als Registrant zelf e-mailadressen en/of e-mailboxen aanmaken.

Contractant (Financieel contact) (C)

De Contractant is degene die het pakket bij Byte betaalt en dus de degene die de offerte en de facturen ontvangt. Bovenop dezelfde bekijk- en wijzigingsrechten in het Service Panel als de Registrant, heeft de Contractant ook toegang tot de instellingen voor de domeinnaam. Daarnaast mag de Contractant bepalen wie de Technisch Beheerder is. Standaard is in de eerste instantie de Contractant zelf ook de Technisch Beheerder, tenzij tijdens het bestellen anders ingesteld. Je kunt als Contractant ook altijd het Technisch Beheer terugtrekken indien dit nodig is.

Technisch Beheerder (Technisch contact) (TB)

De Technisch Beheerder heeft toegang tot alle instellingen op het Service Panel. De Technisch Beheerder is de enige die met zijn/haar klantwachtwoord gebruik kan maken van FTP, SSH en mapbeveiligingen kan instellen. De Contractant wijst deze rechten toe aan de Technisch Beheerder.

Toegang/rechten per rol in schema.

Mogelijkheid Registrant Contractant Technisch Beheerder
Inloggen op Service Panel v v v
Bekijken statistieken v v v
Instellen e-mail v v v
Instellen spam- en virusfilter v v v
Technisch beheer uitbesteden v
Doorverwijzingen instellen v v
Diskusage v v
Inlog database v v
DNS instellen v
Serverside virusscan v v
Verhuizing in gang zetten v v
Inlog FTP v
FTP users aanmaken v v
Contract opzeggen v
Mapbeveiliging v
Shell toegang v

Een aantal uitgangspunten:

  • Een klant kan natuurlijk verschillende rollen hebben, bijvoorbeeld zowel Registrant als Contractant, en iemand anders is Technisch Beheerder.
  • Een klant die alleen Registrant is, weet niet wie Contractant of Technisch Beheerder is.

Meer informatie:

Rollen overdragen

Wijzigingen met betrekking tot de verschillende Service Panel Rollen kun je doorgeven via het Service Panel. Inloggen in het Service Panel doe je met je klantnummer en wachtwoord. Meer informatie over inloggen vind je op de pagina Service Panel Inloggen.

Wil je iemand anders Contractant en/of Registrant maken, maar deze persoon heeft nog geen account bij Byte? Maak dan eerst een nieuw klantaccount aan (hier zijn geen kosten aan verbonden). Het overdragen van klantrollen doe je namelijk op klantnummer. Hieronder leggen we uit hoe je de rollen wijzigt:

Contractant en/of Registrant wijzigen

Dit kan alleen wanneer je zelf Registrant en/of Contractant bent van een domeinnaam/pakket.

  1. Nadat je bent ingelogd op het Service Panel verschijnt er een overzicht van je domeinna(a)m(en). Klik op de desbetreffende domeinnaam, vervolgens op het tabje Administratief en dan de knop Contractant/Registrant wijzigen.
  2. Vul bij Stap 1 het klantnummer van de nieuwe Contractant/Registrant in. En vink bij Stap 2 vervolgens aan welke rol(len) er overgenomen dienen te worden. Zet bij Stap 3 een vinkje ter verificatie en vul je naam in. Klik dan op Wijziging starten.
  3. Er zal nu een e-mail worden verstuurd naar de nieuwe Contractant en/of Registrant waarop akkoord moet worden gegeven. Nadat de nieuwe Contractant en/of Registrant akkoord gaat, zal de overdracht worden uitgevoerd.

Let op! Wanneer een domein opgezegd is en de rol van Contractant wordt aangepast, dan wordt de opzegging geannuleerd (en eventueel van gratis afgehaald) en start er een nieuw contracttermijn. Het kan zijn dat de kosten voor het contract eerder al zijn betaald aan de oude contractant. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als de oude contractant de webdesigner is. Bij de overdracht wordt er echter een tegoed ingesteld voor de resterende contracttermijn van het oude contract. Er is daarom geen sprake van een dubbele betaling of een dubbel betaalde periode.

Technisch Beheerder

Alleen de Contractant kan het Technisch Beheer terugtrekken. Een Technisch Beheerder kan het beheer alleen teruggeven aan de Contractant.

  1. Log in op het Service Panel met je klantnummer en wachtwoord. Klik op de desbetreffende domeinnaam, vervolgens op het tabje Administratief en dan de knop Technisch Beheerder wijzigen.
  2. Vul onder ‘Beheerrechten overdragen’ het klantnummer in van de nieuwe Technisch Beheerder. Indien je ingelogd bent als Contractant, kun je de beheerrechten aan een ander toewijzen of terug nemen. Als Technisch Beheerder kun je alleen de rechten terug geven aan de Contractant.
  3. Vink aan of je alleen de desbetreffende domein wilt overdragen, of al je domeinen. Klik vervolgens op de button ‘Geef rechten’.

FAQ

Hoe kan ik mijn webdesigner/programmeur toegang geven tot de FTP/Shell server?

Je kunt hiervoor het technisch beheer aan je webdesigner toewijzen. Kijk hierboven voor een uitleg over hoe je dit kunt doen.

Ik heb meerdere klantaccounts, kan ik die samenvoegen?

Wanneer je onder verschillende klantaccounts domeinnamen/pakketten hebt hangen kun je door de rollen over te dragen alle pakketten onder één klantaccount scharen. Er is dus geen mogelijkheid om in één keer alle pakketten van het ene klantaccount onder andere klantaccount te zetten. Dit dien je per pakket over te dragen. Hoe je dit doet staat hierboven uitgelegd.

00