Two-factor authentication, ook wel twee-staps verificatie genoemd, is een veiligere manier van inloggen ten opzichte van inloggen met alleen een wachtwoord, omdat iedereen een eigen unieke code krijgt om in te kunnen loggen. In dit artikel leggen we uit hoe je two-factor authentication inschakelt op het Service Panel.

Wat is two-factor authentication?

Two-factor authentication is een veiligere manier van inloggen, want om in te kunnen loggen moet een je een extra code invoeren. Dit zorgt ervoor dat je klantaccount extra beveiligd is tegen ongeautoriseerde inlogpogingen. In onderstaande afbeelding zie je hoe dat er dan uitziet.

Afb.1 Inloggen met een verificatiecode

Afb.1 Inloggen met een verificatiecode

Na het aangeven van je klantnummer en wachtwoord word je dan gevraagd om je eigen unieke verificatiecode. Wanneer je die invoert en deze juist is, kun je pas verder naar het Service Panel. Bij Byte kun je op twee manieren de verificatiecode ontvangen, namelijk met een SMS of via een app. Je vult dan tijdens de tweede inlogstap een code in die je op je telefoon te zien krijgt. Als je de juiste code hebt ingevuld word je ingelogd. Liever inloggen met je tablet? Dan gebruik je de app.

Hoe kun je de verificatiecode ontvangen?

Bij Byte ondersteunen we twee manieren van two-factor authenticatie met je telefoon, namelijk met een SMS of via een app. We raden je aan om een app te gebruiken, zoals Google Authenticator, als two-factor authenticatie methode.  Andere apps die je kunt gebruiken zijn: Duo Mobile en FreeOTP.

Inloggen met een app

Een two-factor authentication app genereert een code die je nodig hebt tijdens het inlogproces. We raden je aan om een app hiervoor te gebruiken, want de apps werken zelfs als je geen internet hebt of als je device in vliegtuigmodus staat. De code die je nodig hebt om in te loggen wordt gewoon gegenereerd, dus je hoeft niet te wachten totdat je een code binnenkrijgt.

Inloggen door middel van SMS

Als je geen gebruik kan maken van een app om codes te genereren kunnen wij je een SMS’je sturen met daarin de code die je nodig hebt om in te loggen. Het nadeel hiervan is wel dat je bereik moet hebben om een SMS’je te kunnen ontvangen en het kan soms ook even duren voordat een SMS’je bij je binnenkomt. 

Let op! Per device zit een limiet van 15 SMS’jes per dag. Heb je je limiet bereikt, maar wil je nog in kunnen loggen? Gebruik dan een app om in te loggen.

Waarom is het zo tof?

Je kan meerdere devices toevoegen aan je klantaccount. Zo kan elke werknemer met zijn/haar eigen device en dus een unieke verificatiecode inloggen. In de praktijk werkt het als volgt:
– Elke medewerker kan alleen inloggen met two-factor authentication. Dit gebeurt via een SMS op de mobiele telefoon of een app.
– Je legt vast met welk device (telefoonnummer of app) elke werknemer op jouw klantaccount mag inloggen.
– Mag de werknemer niet meer in het account komen, dan verwijder je zijn/haar device in het Service Panel en kan hij/zij er niet meer bij komen.

Hoe kan ik two-factor authentication instellen?

Dat kan via het Service Panel! Om two-factor authentication in te stellen heb je daarnaast een smartphone of tablet nodig waar een SMS naartoe verstuurd kan worden of een authenticator app op staat.

Device(s) toevoegen

Het mooie van two-factor authentication is dat je aan de hand van devices kan bepalen wie er mag inloggen op jouw klantaccount en de 24/7 noodhulpdienst. Dit doe je door verschillende devices toe te voegen. Zo kun je elke werknemer in je organisatie unieke toegang geven.

Two-factor authentication instellen doe je als volgt:

  1. Ga naar auth.byte.nl en log in met je klantnummer en wachtwoord
  2. Klik rechtsboven op je profiel, kies voor Mijn Gegevens en kies voor Wijzigen bij Two-factor authentication.

    Afb.2 Voeg device toe

    Afb.2 Voeg device toe

  3. Klik op Voeg device toe (zie afbeelding 2)
  4. Vul een naam in voor je device

    Afb.3 Configureer je device

    Afb.3 Configureer je device

  5. Kies een verificatiemethode (Kies je voor SMS? Vul dan je mobiele nummer in)
  6. Klik op Device toevoegen (zie afbeelding 3).
  7. Vul de code in die je te zien krijg in je authenticator app of per sms binnenkrijgt
  8. Klik op Device valideren

    Afb.4 Je device is toegevoegd

    Afb.4 Je device is toegevoegd

Je device is toegevoegd (zie afbeelding 4), je kunt nu middels two-factor authentication inloggen op het Service Panel en 24/7 noodhulpdienst.

Let op! We raden zelf het gebruik van Google Authenticator aan om. Je kunt hier ook andere apps voor gebruiken maar wij zijn zelf erg fan van deze app.

Devices verwijderen

Werknemer uit dienst? Verwijder simpelweg zijn of haar device en hij kan er niet meer bij. Hoe je een device kunt verwijderen staat hieronder beschreven.

  1. Ga naar auth.byte.nl en log in met je klantnummer en wachtwoord
  2. Klik rechtsboven op je profiel en kies voor accountbeveiliging.
  3. Klik op het prullenbak-icoontje naast het device wat je wilt verwijderen.

    Afb.5 Device verwijderen

    Afb.5 Device verwijderen

  4. Klik op Device verwijderen en de device wordt verwijderd (zie afbeelding 5).

Hoe kan ik een device als standaard instellen?

Het eerste device wat je hebt toegevoegd staat als standaard device ingesteld. Als je een ander device als standaard wilt instellen, kun je dit regelen onder Default.

Hoe kan ik Two-factor authentication uitschakelen?

Two-factor authentication uitschakelen doe je als volgt:

  1. Ga naar auth.byte.nl en log in met je klantnummer en wachtwoord
  2. Klik rechtsboven op je profiel en kies voor accountbeveiliging
  3. Klik op Actief achter ‘Gebruik 2-staps verificatie’ om two-factor authentication uit te schakelen

FAQ

De validatie code doet het niet, wat nu?

Nadat je een bepaalde code hebt gebruikt zorgen we er uit veiligheidsoverwegingen voor dat deze niet nog een keer gebruikt kan worden. Het kan dus voorkomen dat je bijvoorbeeld net hebt ingelogd en direct een device wilt valideren. Dan zal de app die je gebruikt waarschijnlijk nog steeds dezelfde code tonen, terwijl dit niet meer een geldige code is. Wacht dan even totdat je app een nieuwe code toont en gebruik deze code. Code via SMS die het niet doet? Vraag een nieuwe code aan om zeker te weten dat de code niet al is gebruikt.

Het kan ook een mogelijkheid zijn dat de tijd op je device niet goed staat ingesteld. Die kans is niet heel erg groot, maar wel aanwezig. Onze server maakt gebruik van een timestamp. Zodra je app verbonden is met internet zal hij automatisch op dezelfde tijd staan. Synchroniseer de klok op je mobiel of tablet met behulp van het internet (elke smartphone en tablet bevat die functie) en probeer het nogmaals met een nieuwe code. Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met ons via mail: support@byte.nl of telefoon: 020 – 521 6226 .

Ik ontvang de SMS met de code niet, wat nu?

Heb je voldoende bereik? Het kan altijd voorkomen dat je even geen bereik hebt op je mobiele telefoon. Als dat het geval is wacht dat rustig af totdat je wel weer bereik hebt, het SMS’je komt dan vanzelf binnen. Het kan ook zijn dat je je SMS limiet hebt bereikt. Als dat het geval is, neem dan contact op met ons via mail: support@byte.nl of telefoon: 020-5216226 .

 

 

 

 

50