Spam is ongewenste e-mail met meestal een commerciële lading. Wanneer je veel spam binnenkrijgt in je e-mailbox doe je er goed aan om een spamfilter in te stellen. Op deze pagina wordt uitgelegd wat de werking en mogelijkheden van een spamfilter zijn en waar en hoe je de spamfilter kunt instellen.

De werking en mogelijkheden van de spamfilter

De spamfilter onderzoekt of inkomende e-mail onder spam valt, door vele honderden tests uit te voeren op de e-mail die binnenkomt in je e-mailbox op onze server. De testresultaten leveren tezamen een spamscore op. Hoe hoger deze score, hoe waarschijnlijker het om een echte spam gaat. Vervolgens kun je er voor kiezen de spam met de hoogste scores te laten markeren en/of blokkeren door onze spamfilter.

Let op! Wanneer je een nieuwe mailbox aanmaakt, worden de spamfilters standaard aangezet (dit is niet geldig voor e-mailboxen die voor 1 december 2016 zijn aangemaakt). Zowel Blokkeer Spam als Markeer Spam staan op Hoog.

Spam markeren

Wanneer je kiest voor de optie spam markeren, zal onze spamfilter e-mails met een hoge spamscore markeren door de tekst SPAM in de onderwerp-regel toe te voegen. Met deze toevoeging kun je eenvoudig in je e-mailprogramma de spam in een aparte folder laten bezorgen door een filter-regel in te stellen. Hoe je deze markeer filterinstellingen kunt instellen in e-mailprogramma’s kun je vinden op de pagina’s:

Spam blokkeren

Wanneer je kiest voor de optie blokkeren, zal onze spamfilter e-mails met een hoge spamscore van de server verwijderen, voordat het in je mailbox terecht komt. Er wordt voor deze berichten geen bounce gestuurd. Spammers gebruiken namelijk een vervalst afzenderadres, dus een bounce zou bij de verkeerde persoon uitkomen. Bij het gebruik van deze methode bestaat er wel een kleine kans op een enkele onterechte verwijdering van e-mail.

In onderstaand schema wordt een benadering weergegeven van wat er gebeurt bij het instellen van het spam-filter. Een false positive is een onterecht geweigerde e-mail.

Modus SA Threshold Spam blocked False Positives
Uit 9999 0% 0
Laag 12 70% 1 in 57.000
Gemiddeld 8 80% 1 in 9.000
Hoog 5 98% 1 in 1.000

Instellen van de spamfilter

Als je gebruik maakt van de mailservers van Byte kun je de spamfilter zelf instellen op het Service Panel met behulp van dit stappenplan:

  1. Log in op het Service Panel.
  2. Selecteer de gewenste domeinnaam.
  3. Ga naar het tabblad Instellingen.
  4. Klik op de optie E-mail.
  5. Klik op het virus- en spamfilterinstellingen icoontje die achter elke e-mailbox staat (zo kun je dit voor elke e-mailbox apart instellen).
  6. Op de virus- en spamfilter instellingen pagina kun je door middel van het dropdownmenu kiezen voor verschillende gradaties van markeren en/of blokkeren. We adviseren de volgende instelling:
    1. Markeer spam: Hoog. Zo wordt het grootste deel van de spam (ongeveer 98%) gemarkeerd in de onderwerp-regel en kun je deze door je e-mailprogramma apart laten zetten (zie uitleg hierboven).
    2. Blokkeer spam: Laag. Zo wordt alleen overduidelijke spam geblokkeerd en is de kans dat je een goede e-mail kwijtraakt verwaarloosbaar

SPAM_FILTER_-_e-mailboxes

afb. 1 Klik op de juiste icoontjes

SPAM_FILTER_-_Instellingen_2

afb. 2 Virus en Spam instellingen

Uitgevoerde tests door ons spamfilter

Ons spamfilter bevat vele honderden tests die worden uitgevoerd om te bepalen of een binnenkomende mail eruit ziet als spam. Deze tests worden regelmatig (ongeveer iedere maand) bijgewerkt om de laatste spamtechnieken te kunnen dwarsbomen. Hieronder volgt een opsomming van enkele van de belangrijkste tests:

  • Servers die mail bij ons proberen af te leveren, worden gecontroleerd op een groot aantal kenmerken. Voldoet de server aan alle internet standaarden? Probeert de server zich onder een valse naam voor te doen?
  • Vervolgens worden verschillende zwarte lijsten gecontroleerd. Deze lijsten bevatten servers van wie beter geen mail geaccepteerd kan worden, omdat ze gehackt zijn of de afgelopen 24 uur al eerder spam hebben verzonden.
  • Het afzendadres van de binnenkomende mail wordt gecontroleerd. Als dit adres niet bestaat, wordt de mail geweigerd. Zie ook Sender Address Verification (SAV).
  • De tekst van de mail wordt doorzocht. Komen er woorden zoals Viagra en Get Rich Quick in voor, dan volgen er strafpunten. Ook als er URL’s in staan van bekende spamsites, volgen er strafpunten. Boven een bepaald aantal strafpunten wordt de mail geweigerd.
  • Via een statistische methode (zogenaamde Bayesian Spam Filtering) krijgt de mail een spamscore. Boven een bepaalde score wordt de mail geweigerd.

Dit zijn slechts enkele van de honderden tests. Voor meer informatie kijk je op http://www.spamassassin.org. Daarnaast gebruiken we de Sender Verification van http://www.postfix.org. Ook gebruiken we de geaggregeerde blacklist van http://www.spamhaus.org.

Veelgestelde vragen

Kan ik instellen dat e-mail van bepaalde e-mailadressen / domeinnamen niet mag worden afgeleverd?

Nee, dat kan niet bij Byte. Dit concept heet blacklisting en zal door continu veranderende afzenders weinig effect hebben.

Ik krijg zoveel spam op de ene account, en op de andere niet!

Per mailadres zijn er grote verschillen. Er zijn e-mailadressen waar nooit spam op binnenkomt en e-mailadressen waar dagelijkse meer dan 2000 spamberichten op arriveren. Het hangt er vanaf hoe vaak een e-mailadres op de lijsten van spammers voorkomt.

Wat kan ik of kunnen jullie doen tegen spam?

  1. Byte filtert met continu opgewaardeerde filters tegen spam. Ontvang je spam? Wij hebben dan reeds het 4-5-voudige tegengehouden. Zet je spamfilters wel op maximaal.
  2. Verwijder direct al je catchall e-mailadressen, lees meer op Catch All.

Mijn spamfilter staat op hoog, maar toch krijg ik spam

Zoals je in bovenstaand lijstje kunt zien, kan ongeveer 2% van de spam er door glippen ook als het spamfilter op hoog staat. Dat zijn dus duizenden spam berichten per dag. Je hoeft van een spam bericht dus geen melding te maken bij onze supportdesk, we zouden dat niet kunnen verwerken en het bijwerken van onze spamfilters gaat automatisch.

Mijn mail wordt wel gescand maar ik zie geen spam in het onderwerp

Als je een eigen mailserver gebruikt wordt er geen spam in het onderwerp gezet, er wordt alleen een X-Spam-Leve l header toegevoegd.

Wordt er op doorverwijzing adressen ook op spam gefilterd?

Bij doorverwijzing adressen wordt er een header aan de email toegevoegd:

X-Spam-Level: '''*'''**

Je moet de e-mail met deze headers dus door je email programma laten uitfilteren.

Kan ik het spamfilter ook helemaal uitzetten?

Op het service panel kun je het spamfilter uitzetten. Je email wordt dan nog wel gecontroleerd door de Sender Address Verification (zie Sender Address Verification (SAV)), en door een blacklist (op dit moment alleen Spamhaus).

Relevante andere pagina’s

20