Je domeinnaam verhuizen naar Byte doe je volgens 5 stappen uitgelegd in dit artikel. Het allereerste wat je doet en nodig hebt om je domeinnaam te verhuizen is het bestellen van een Presence pakket.

5 stappen om je .nu domeinnaam te verhuizen

Er zijn 5 stappen bij een domeinnaam verhuizing:

  • 1. Aanvragen Presence pakket online via service.byte.nl aangevraagd en geactiveerd.
  • 2. Autorisatie
  • 3. Starten domeinnaam verhuizing: online via het Service Panel starten domeinnaam verhuizing.
  • 4. Domeinnaam verhuisprocedure (specifiek voor elke extensie).
  • 5. Domeinnaam is over: houd rekening met 24 uur DNS caching

Deze pagina geeft uitleg over stap 2, 3 en 4. Indien je nog geen pakket hebt besteld, volg dan graag de procedure uitgelegd in het artikel: Verhuizen van je domeinnaam. Een verhuizing (Transfer) kan op twee manieren verlopen:

  1. Interne Transfer / User Transfer
  2. Normale Transfer

Interne Transfer (of User Transfer)

Het kan zijn dat Byte en je vorige provider toevallig dezelfde leverancier gebruiken voor het vastleggen van domeinnamen (RRP-Proxy, Key-Systems).

Je kunt bepalen of er sprake is van een Interne Transfer (of User Transfer) door in de whois (https://tools.byte.nl/whois/) te kijken. Je ziet dan een Registrar staan. Staat er KEY-SYSTEMS GMBH (onze leverancier), dan is er sprake van een Interne Transfer (User Transfer).

Is er sprake van een Interne Transfer? Volg dan graag de volgende procedure: Interne verhuizing Key-Systems

Normale Transfer Procedure .COM .NET .ORG .INFO .BIZ

Nadat je op het Service Panel de verhuizing van je domeinnaam bevestigd, wordt de verhuizing van de domeinnaam in gang gezet.

STATUS = Ok/Active

Allereerst moet de status van de domeinnaam niet client Transfer Prohibited (of Locked), maar Ok (of Active) zijn. Je kunt in de Whois zien wat de status van je domeinnaam is. Je huidige/vorige provider is de enige die dit kan aanpassen.

Autorisatie

Een .COM .NET .ORG .INFO of .BIZ domeinnaam kan alleen verhuisd worden als je de AUTH code invult. De AUTH (autorisatie) code is een domeinnaam specifieke code. Deze code is bedoeld om de domeinnaam tegen ongewenste aanpassingen (zoals een verhuizing) te beschermen. Alleen de huidige eigenaar kan deze code opvragen via de huidige/vorige provider. Byte kan dit dus niet voor je doen. Een AUTH code ziet er ongeveer zo uit:
.COM : Mcotgh2gaw
.NET : L6V89mpOtn
.ORG : ECO-N0JIB7SIJ6G0
.INFO : 9U9S8263C8V7100R
.BIZ : Kwy7Ycvc98

Zet de verhuizing in gang met de autorisatiecode via het Service Panel.

E-mailvalidatie

Een .COM .NET .ORG .INFO of .BIZ domeinnaam wordt verhuisd naar Byte, als er akkoord wordt gegeven op het verhuisverzoek. Dit verzoek wordt verzonden naar het e-mailadres van het Owner Contact (de Registrant) en van het Administrative Contact, nadat de autorisatiecode is ingevuld. Indien het Owner contact en het Administrative Contact dezelfde zijn wordt er slechts één mail gestuurd.

Deze e-mails ter bevestiging worden verzonden door onze leverancier RRP-Proxy/ Key-Systems. Daarnaast zou het kunnen dat je huidige provider ook een e-mail stuurt met een notificatie van het verhuisverzoek.

Let op! Nadat je in de validatie e-mail de verhuizing hebt gevalideerd, duurt het nog 5 dagen voordat het domein over is. Dit is een standaard procedure waar niet van kan worden afgeweken..

Bevestigingsmail opnieuw ontvangen?
Heb je de bevestigingsmail niet (meer) of kan je deze niet vinden? Je kunt via het Service Panel deze mail opnieuw laten versturen, naar het e-mailadres van de Registrant, de eigenaar van het domein:

  1. Log in en klik op de desbetreffende domeinnaam;
  2. Kies in het tabblad Administratief voor Domein verhuizen
  3. Kies halverwege de pagina voor de optie ‘Bevestigings e-mail herzenden’. Binnen enkele minuten heb je de e-mail opnieuw binnen en kan je de verhuizing bevestigen.

Verhuisprocedure (specifiek voor elke extensie).

  • Er worden nu mailtjes gestuurd naar het Owner contact en het Administrative Contact.
  • Er zijn vier mogelijkheden:
    • Je ontvangt gewoon e-mail op deze e-mailadressen: geen actie nodig;
    • Deze e-mailadressen zijn van de oude provider: vraag de oude provider deze aan te passen in jouw e-mailadres;
    • De e-mailadressen zijn van de oude provider, maar deze wil het niet aanpassen: vraag de oude provider expliciet of ze verhuisberichten aangaande je domeinnaam zullen bevestigen of doorsturen naar jouw e-mailadres;
    • Deze e-mailadressen zijn onbekend/onduidelijk: vraag de oude provider dit aan te passen in jouw e-mailadres.

Let op!.

  • Byte kan de e-mails ter bevestiging niet naar andere e-mailadressen sturen.
  • Byte kan ook de e-mailadressen niet aanpassen, dit kan enkel de oude/vorige provider.

Je kunt zelf op service.byte.nl (bij verhuizing) zien welk e-mailadressen er staan ingesteld.

  • Zodra hier akkoord op is gegeven duurt het tussen de 5 en 7 dagen voordat de domeinnaam bij Byte staat.

Overgang van DNS

Als het domein over is en bij Byte staat kan het tot wel 24 uur duren voordat alle ISP’s de nieuwe, juiste, informatie opvragen bij de registrars en Byte. Pas daarna komen de bezoekers van de site en e-mailberichten op de juiste plaats aan. Dit heeft DNS caching. Meer informatie hierover vind je in het artikel DNS.

Uitzonderingen.

  • Is het domein recent verhuisd of aangevraagd? Dan geldt er een 60 dagen afkoelperiode voor .COM .NET .ORG .INFO of .BIZ domeinnamen. In deze periode zijn er geen verhuizingen mogelijk.
  • Redemption Period of Pending Delete: Enkel de oude provider kan de domeinnaam terughalen. Vraag de oude provider om dit te doen. Hiervoor zullen ze extra kosten in rekening brengen (50-100 euro). Pas daarna kunnen we de domeinnaam verhuizen.

Overige zaken omtrent een verhuizing / FAQ

Verzoek aan vorige provider (EN)

Je zou onderstaand bericht kunnen gebruiken om de AUTH. code te achterhalen van je huidige provider:
My domain name:My e-mail address:My client number : To transfer the domain name to our new hosting provider Byte Internet we need the following:

  • The EPP status of the domain must be Ok or Active.
  • Please change the Owner contact and the Administrative Contact e-mail address to the above.
  • Please provide us with the AUTH of Authorisation code.

Domein uit quarantaine/redemption halen

Als je je domein hebt opgezegd, heb je nog 30 dagen te tijd om op deze beslissing terug te komen. Na opzegging krijgt je domein de status ‘redemption period’ en kan alleen jij als eigenaar het domein heractiveren vóórdat het domein vrij ter registratie komt. Hier zitten kosten aan verbonden van €90,- (ex. BTW). Als je hiermee akkoord gaat en je je domein toch wilt verlengen, neem dan contact op met onze support.

Wat is de verwachte doorlooptijd?

Vanwege de vele factoren en afhankelijkheden ligt dit i.h.a. tussen de 7 en 10 dagen, maar zou bij tegenwerking van de vorige provider dus nog langer kunnen duren.

Kunnen jullie die mailtjes ook naar een ander e-mailadres sturen?

Nee, juist niet. Dat is de essentie van de bevestigingsmailtjes: de oude eigenaar geeft via zijn e-mailadres akkoord.

Wie kan het e-mailadres in de WHOIS aanpassen?

Dat kan alleen de huidige provider. Ook wel logisch, anders kan iedereen met elke domeinnaam aan de haal.

Wat is de status van mijn verhuizing?

Op service.byte.nl staat de precieze status van je verhuizing. Klik op je domeinnaam en ga vervolgens naar Administratief > Domein verhuizen.

10