Je .NL domeinnaam verhuizen naar Byte doe je volgens 4 stappen uitgelegd in dit artikel. Het allereerste wat je doet en nodig hebt om je domeinnaam te verhuizen is het bestellen van een Presence pakket.

4 stappen om je .nl domeinnaam te verhuizen

Er zijn 4 stappen bij een domeinnaam verhuizing:

  • 1. Aanvragen pakket: online via https://service.byte.nl/bestellen2/ aangevraagd en geactiveerd
  • 2. Authorisatie
  • 3. Starten domeinnaam verhuizing
  • 4. Domeinnaam is over: houd rekening met 24 uur DNS caching

Stap 1: Aanvragen pakket

Om een domeinnaam naar Byte te verhuizen heb je een Presence (domeinregistratie) pakket nodig. Een pakket kun je bestellen middels ons bestelsysteem: https://service.byte.nl/bestellen2/. Indien je nog geen klantaccount hebt bij Byte kun je die tijdens het bestelproces aanmaken.

Stap 2: Authorisatie

Zoek eerst uit wat de verhuis/ophefprocedure voor het domein van toepassing is. Dit is namelijk niet voor alle extensies hetzelfde. Geef daar tijdig aan dat je wilt verhuizen, dit moet gebeuren voordat je de verhuizing in gang zet op het Service Panel.

Een .NL domeinnaam verhuizing werkt met een autorisatiecode (ook wel Token of AUTH genoemd). Deze dien je te ontvangen van je huidige provider. Met de autorisatiecode kun je de verhuizing in gang zetten. Een token ziet er ongeveer zo uit : cmulbh7xfnio.

Stap 3: Starten verhuizing

Ga als volgt te werk:

  1. Log in op het Service Panel van Byte
  2. Klik op de desbetreffende domeinnaam en ga naar het tabblad Administratief
  3. Kies voor de knop ‘Domein verhuizen’, hier kun je de auth code invullen en versturen
  4. De verhuizing wordt nu direct door de SIDN in gang gezet en zal binnen een dag afgerond worden.

Gedurende de verhuizing kun je via service.byte.nl de verhuisstatus en verwachte verhuisdatum bekijken.

Stap 4: Domeinnaam is over. 24-uurs DNS caching

Wanneer je je domeinnaam verhuist heb je altijd te maken met een DNS caching van 24 uur. Dit houdt in dat je bezoekers in die periode nog uit kunnen komen bij je oude provider.

Verhuizing escaleren wanneer Registrar de autorisatiecode niet wilt afgeven

Het kan helaas voorkomen dat je huidige registrar geen token kan/wil afgeven waarmee je je domeinnaam naar Byte kunt verhuizen. De SIDN, de stichting die de .nl domeinen beheert, biedt een procedure aan om dan toch je domein te kunnen verhuizen. Een registrar is namelijk verplicht mee te werken aan een verhuizing. De verhuizing wordt dan ‘geëscaleerd’ naar de SIDN. Volg hiervoor onderstaand stappenplan:

  1. Heb je vijf dagen gewacht nadat je bij je huidige registrar om een autorisatiecode/token hebt gevraagd?
  2. Zo ja, probeer dit dan nogmaals en maak daarbij gebruik van de sommatietekst van de SIDN. We adviseren je om de reactietermijn te zetten op 3 dagen. Stuur dit bericht naar je registratie partij én in de CC naar het e-mailadres van de Registrar zoals die in de Whois wordt genoemd. Dit kun je vinden via: http://www.byte.nl/whois/ en staat achter ‘Technical contacts’. Wil je ook ons e-mailadres, support@byte.nl, in de CC zetten? Dan hebben wij hier ook een bewijs van, als we de escalatie doorzetten bij de SIDN.
  3. Token ontvangen?
    1. Krijg je nu wel een token? Fijn! Die kun je op ons Service Panel invullen: via de knop ‘Verhuizen’ onder het tabblad ‘Administratief’.
    2. Krijg je nog steeds geen token? Vul dan ons escalatieformulier in zodat wij de verhuizing kunnen escaleren bij de SIDN. Je kunt dit formulier naar ons e-mailen, faxen of opsturen, vergeet niet om een kopie van je identiteitsbewijs mee te sturen en (wanneer het een bedrijf betreft) kopie uittreksel KvK. Wij moeten namelijk kunnen aantonen dat jij de eigenaar bent van de domeinnaam.

Vragen en antwoorden

Wat is de status van mijn verhuizing? Je kunt op service.byte.nl de status van je domeinnaam zien. Kijk op “in verhuizing”, daar zie je de verwachte verhuisdatum. In principe verhuist je domein direct, maar het kan voorkomen dat een verhuizing van een .NL domeinnaam langer duurt.

10